zaterdag 21 april 2012

Stapvoets leven in Rijswijk

Waar een kleine gemeente groot in kan zijn: minister Melanie Schultz van Verkeerd en Waterstaat heeft besloten een verkeersbord van Rijswijk landelijk in te voeren. De vlag mag uit en de sjampoepel kan worden ontkurkt! Ik zie de glimmende gezichten al op het Rijswijkse stadhuis. Dat hebben wij maar mooi voor mekaar gekregen. Ze krijgen geen pontje aan de overkant zonder brokken te veroorzaken, maar een verkeersbord ontwerpen - laat dat maar aan Rijswijk over.

Ik dacht eerlijk gezegd dat het winnende verkeersbord hier ook mee te maken had. Een waarschuwingsbord met daarop een bootje met wat golfjes. Op dat bootje een professionele schipper met een groot kruis over hem heen.
Zodat je weet dat je, als je het pontje neemt, ook een risico neemt. Is er trouwens al iets bekend over het onderzoek dat ooit gehouden zou worden over dat ongeluk met het veerpontje, of verpest ik nu het feestje?

Want gefeest mag er worden, als de minister jouw verkeersbord landelijk invoert. De gemeente experimenteerde met een verbodsbord. Rond bord, rode rand, met in het (witte) midden het cijfer 15. U begrijpt, dat is de snelheid die je maximaal mag rijden. Automobilisten moeten worden afgeremd - er wordt blijkbaar te hard gereden.
Logisch, het betreft hier Rijswijk. Daar wil je zo snel mogelijk doorheen. Maar dat mag niet. Je leven vertraagt in Rijswijk. Zoals je wel eens in films ziet, een acteur die in vliegende vaart ineens in slow-motion in de lucht blijft hangen. Dat is Rijswijk. Rijswijk is een pauzeknop. Vandaar ook het oud-Hollandse gezegde: leven als God in Parijswijk (een volkomen nutteloos leven leiden). Ik vind het allemaal maar verwarrend. Op de snelweg
loopt nu een campagne waarbij we worden aangespoord om ook binnen de bebouwde kom aan onze snelheid te denken.

Daaruit leid ik af dat ik daar net zo snel mag rijden als op de snelweg - 130. En dan ineens naar 15? Dat trek ik niet. Het bord wordt landelijk ingevoerd omdat automobilisten niet weten wat stapvoets rijden is. Klopt. En dat wil ik graag zo houden. Als ik stapvoets wil rijden, ga ik wel naar Staphorst.

Sjaak Bral

(AD 19 april)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten